****** ve Bilim (******'ün Bilim ve Teknoloji Hakkyndaki Sözleri)
Dünyada her ?ey için, medeniyet için, hayat için ba?ary için en gerçek yol gösterici ilimdir, fendir. Ylim ve fennin dy?yndat yol gösterici aramak gaflettir, cahilliktir, do?ru yoldan sapmaktyr. Yalnyz ilmin ve fennin, ya?ady?ymyz her dakikadaki safhalarynyn geli?imini anlamak ve ilerlemeleri zamanynda takip etmek ?arttyr. Bin, iki bin, binlerce yyl önceki ilim ve fen lisanynyn koydu?u kurallary, ?u kadar bin yyl sonra bugün aynen uygulamaya kalky?mak elbette ilim ve fennin içinde bulunmak de?ildir. 1924
Gözlerimizi kapayyp tek ba?ymyza ya?ady?ymyzy dü?ünemeyiz. Memleketimizi bir çember içine alyp dünya ile alakasyz ya?ayamayyz... Aksine yükselmi?, ilerlemi? medeni bir millet olarak medeniyet düzeyinin üzerinde ya?ayaca?yz.. Bu hayat ancak ilim ve fen ile olur. Ylim ve fen nerede ise oradan alaca?yz ve her millet ferdinin kafasyna koyaca?yz. Ylim ve fen için kayyt ve ?art yoktur.
Hiçbir tutarly kanyta dayanmayan birtakym geleneklerin, inany?laryn korunmasynda ysrar eden milletlerin ilerlemesi çok güç olur; belki de hiç olmaz. Ylerlemede geleneklerin kayyt ve ?artlaryny a?amayan milletler, hayaty, akla ve gerçeklere uygun olarak göremez.. Hayat felsefesini geni? bir açydan gören milletlerin egemenli?i ve boyunduru?u altyna girmeye mahkûmdur. 1922
Ba?aryly olmak için aydyn synyfla halkyn zihniyet ve hedefi arasynda do?al bir uyum sa?lamak lazymdyr. Yani aydyn synyfyn halka telkin edece?i idealler, halkyn ruh ve vicdanyndan alynmy? olmalydyr. 1923
Halka yakla?mak ve halkla kayna?mak daha çok aydynlara yöneltilen bir vazifedir. Gençlerimiz ve aydynlarymyz niçin yürüdüklerini ve ne yapacaklaryny önce kendi beyinlerinde iyice kararla?tyrmaly, onlary halk tarafyndan iyice benimsenip kabul edilebilecek bir hale getirmeli, onlary ancak ondan sonra ortaya atmalydyr. 1923
Ynsanlaryn hayatyna, faaliyetine egemen olan kuvvet, yaratma icat yetene?idir. 1930
Her i?in esas hedefine kysa ve kestirme yoldan varmak arzu edilmekle beraber, yolun kabul edilebilir; mantyki ve özellikle ilmi olmasy ?arttyr.
Bu millet ve memleket ilme, irfana çok muhtaç; tahsil yapmy?, diploma almy? gelmi? olanlary korumak kadar do?al ve lüzumlu bir ?ey olmaktan ba?ka, parti parti e?itim ve ö?retim görmek için ilim ve fen almak için Avrupa�ya, Amerika�ya ve her tarafa çocuklarymyzy göndermeye mecburuz ve gönderece?iz. Ylim ve fen ve ihtisas nerede varsa, sanayi nerede varsa gidip, ö?renmeye mecburuz. Bu nedenle artyk himaye çok zayyf kalyr. Bunun yerine mecburiyet geçerli olur. 1923
Hayati gerçekleri bilerek, bilmeyenlere de uygun bir yol ile veya zor ile anlatarak amacymyza yürüyece?iz... Bizi bu amaca varmaktan alykoyan iki kuvvet vardyr. Biri dy? dü?manlardyr. Bunlar bizi bir sömürge haline koymak için ilerlemememizi istemeyenlerdir. Fakat çiftçi arkada?lar, muhterem babalar, bizim için bunlardan daha zararly, daha öldürücü bir synyf daha vardyr: O da içimizden çykmasy muhtemel olan hainlerdir. Akly eren memleketini seven, gerçe?i gören kimselerden böyle bir dü?man çykmaz. Yçimizde böyleleri çykarsa onlar ya akly ermeyen cahiller, ya memleketini sevmeyen kötüler, ya gerçe?i görmeyen körlerdir. Biz cahil dedi?imiz zaman mutlaka okula gitmemi? olanlary kastetmiyoruz. Kastetti?im ilim, gerçe?i bilmektir. Yoksa okumu? olanlardan en büyük cahiller çykty?y gibi, hiç okumak bilmeyenlerden de, özellikle sizlerin içinizde görüldü?ü gibi gerçe?i gören gerçek bilginler çykar. 1923
Ytiraf ederim ki, dü?manlarymyz çok çaly?yyor. Biz de onlardan daha çok çaly?maya mecburuz. Çaly?mak demek, bo?una yorulmak, terlemek de?ildir. Zamanyn gereklerine göre bilim ve teknik ve her türlü medeni bulu?lardan azami derecede yararlanmak zorunludur. 1923
Ylim tercüme ile olmaz, inceleme ile olur.
Ben, manevi miras olarak hiçbir ayet, hiçbir dogma, hiçbir donmu? ve kalypla?my? kural byrakmyyorum. Benim manevi mirasym ilim ve akyldyr. Beden sonrakiler, bizim a?mak zorunda oldu?umuz çetin ve köklü zorluklar kar?ysynda, belki gayelere tamamen eremedi?imizi, fakat asla taviz vermedi?imizi, akyl ve ilmi rehber edindi?imizi tasdik edeceklerdir. Zaman süratle ilerliyor. Milletlerin, toplumlaryn. Ki?ilerin mutluluk ve mutsuzluk anlayy?lary bile de?i?iyor. Böyle bir dünyada, asla de?i?meyecek hükümler getirdi?ini iddia etmek, aklyn ve ilmin geli?imini inkar etmek olur. Benim Türk milleti için yapmak istediklerim ve ba?armaya çaly?tyklarym ortadadyr. Benden sonra beni benimsemek isteyenler, bu temel mihver üzerinde akyl ve ilmin rehberli?ini kabul ederlerse, manevi mirasçylarym olurlar.